torsdag 14 september 2017

Stockholms stads fritidshem event 2017

STOCKHOLMS STADS FRITIDSHEM EVENT 2017
Gissa om jag som nyanställd fritidspedagog hade sett fram emot detta?!
Ett event för fast anställd personal på fritids i Stockholms stad!

Men, vilken besvikelse...
Så signifikativt för fritids.
"Det är bara fritids, det behöver inte kosta så mycket..."
Så kändes det.

Varför?
Jo, jag ska försöka att förklara varför.

- Alla deltagare anländer... Inget program är anslaget någonstans i lokalerna om hålltider och innehåll.
På konferenser och event är detta basic, det ska vara anslaget!

- Flera hundra deltagare anländer direkt från sina arbeten men varken kaffe eller smörgås serveras!
Varför inte?! ("Det är bara fritids, det  behöver inte kosta så mycket...")
På konferenser och event får man väl alltid en fika och macka!?

- Eventet öppnar med att bandet Vårburgarna spelar i ca. 45 min.
Vårburgarna gjorde ett fantastiskt jobb och levererade. Men jag ställde mig direkt frågan när de slog första anslaget på gitarren, vilken annan yrkesgrupp i Sverige hade haft detta band som öppnade deras event?
Knappast skolledare, lärare, lastbilschaufförer, målare, läkare...
Jag undrar, fick de överhuvudtaget något gage?
Det hoppas jag verkligen! Minst 50 loppor skulle de ha enligt mig.
Jag dissar inte Vårburgarna! Men jag kan inte tänka mig att de är bland de högst betalda artisterna i Stockholm.

- Därefter följer Olle Burell..."Ni på fritids är sååååå viktiga" Jag orkar inte med detta skitsnack!
Ge fritidspersonal bättre löner och förutsättningar så kanske fler väljer att bli fritidspedagoger.

- Sen kommer Christer Oja och pratar om vikten av att motionera!
Seriöst! Talas det om något annat i media idag?

- Sist på programmet, beteendevetaren Anna Tebelius Bodin. Ok, det var bra.
Men vi hade då suttit i över 2 timmar utan planerat break!

- Slutligen, fick vi mat.
En tallrik var som man blev tvungen att sitta på golvet för att äta...

"Men vafaan, det är ju bara fritids"

Tack för en värdelös kväll!
Tack för att man återigen blev påmind om hur lite man satsar på fritids!

Här har ni Vårburgarna!




Inga kommentarer: