lördag 16 september 2017

Danska motståndsrörelsen, Røsnæs fyr

DANSKA MOTSÅNDSRÖRELSEN, RØSNÆS FYR

Ok, vad handlar detta om?
Jo, i somras så besökte vi Røsnæs fyr, nära Kalundborg.
Här ovan är William...

På vägen upp i trappan i trappan sitter ett fotografi med motståndsmän som sitter på en tysk kanon efter befrielsen.
Jag är helt säker på att mannen som sitter som nr. 8 från vänster är min pappas morbror,
Svend Christensen!

Jag har bara ett problem här. Hur ska jag kunna få veta om så verkligen är fallet?
Han ser precis ut som Svend, alltså så som jag minns honom, fast yngre såklart.
Jag har frågat min faster men hon verkar osäker, eller ointresserad...
De var inte helt kontanta där på danska sidan av min släkt under några år.

Men jag ger mig inte.
Jag kommer att forska vidare.

Jag måste givetvis tillägga att jag vet att Svend var motstandsman.
Han var t.om. fängslad av tyskarna och skulle bli avrättad.

Hursomhelst är grabbarna på panserkanonen hjältar!



Inga kommentarer: