måndag 8 maj 2017

Nostalgi och ett tecken?

Jag och Lotta åkte till Skogskyrkogården igår. Min mamma, pappa och syrra ligger där.
När jag gick förbi gravstenen så tänkte jag på Jane, min syrra som bara blev 29 år.
Hon blev inte ens 30! Men hon hade levt ett liv som på sitt sätt innefattade många fler år, tyvärr.

Då jag gick för att hämta vattenkanna så tänkte jag på när hon brukade komma hem till oss. Men främst ville hon sitta med mamma och prata. Hon brukade köpa med sig blåa TT starköl och sen rökte de och pratade på...
Precis när det minnet ebbade ut så tittade jag ned i jorden som de vänt på i samband med att de gjort en ny smalare gångväg av asfalt vid graven.

Och vad får jag se!? Vad blänker till nere i jorden?!
Jo, en hederlig gammal ölring! En sån som satt på ölburkarna under 70-talet!
Var detta ETT TECKEN?




NOSTALGI Kände jag då vi lite senare åkte vidare till Flatenbadet. Där vi på 90-talet hade sommarfritids, Hästhagsskolan, Västbodaskolan och Fagersjöskolan...

Jag sade till Lotta att ställa sig på "Stenen".
På den stenen stod man när man delade ut uppgifter till all fritidspersonal.
Uppgifterna var att ansvara för:
fiske, roddbåtar, märkestagning i simning och bad.
Stefan Ettestam, Thomas Hölne, jag, Tomas Björk...alla stora har stått där och regerat...





De hade gjort fin nere vid stranden. En stor grill och ved som man kunde använda.
Här mellan bryggorna fick man simma och ta märken...




Bullhuset däremot är borta, nerbränt.
Man började slussa barn ut till Flaten redan 1937 med bussar från stan.
Barnen fick möjlighet att bada och blev tilldelade mjölk och bulle...

Inga kommentarer: