fredag 13 september 2013

ølsnack

ØLSNACK
Man är ju i Danmark ofta och självklart är jag mycket bevandrad i danskt øl.
Ikväll delade Lotta och jag på en för oss ny øl:
Carlsberg Wiener. Fantastisk øl! Mjuk lite söt och...den bara finner sig i gommen.
Rekommenderas!
Normalt eller oftast köper vi denna när vi är i Danmark:
Det är Coops mellanöl, typ Classic.
Den bryggs egentligen av Unibrew (en hopslagning av tidigare Faxe, Ceres, Albani och Thor).
Den är billigare än Unibrews egen Classic men jag tror det är samma brygd.

Den är bra, god och billig (alltså billigare än Unibrews Classic).

Det här med Classic var ju något som Tuborg kom på 1993.
Man gjorde en något kraftigare, mörkare och mer smakfylld lager.
Det blev en succè och idag väljer man normalt mellan en Classic eller almindelig.
Almindelig i detta fall betyder t.ex vanlig grøn Tuborg eller Hof eller ljus lager.

Alla danska bryggerier har Classic øl idag. egentligen är min  favorit Harboes Classic.
Jag upplever den som något sötare än de andra och därför är den min nr. 1.
Ibland lyxar vi till det lite och köper guldøl.
Den bästa är givetvis:
Den skiljer sig från den vi har i sverige och som är bryggd på licens. Alkoholstyrkan är 0.2 högre tror jag och den är sötare i smaken. En fantastisk øl!

Sen finns det ju en en outsider vars like jag inte känner till.
Ceres Havskum!
Jag vet inte men det var nog min mamma som fick mig att bli nyfiken på den. Hon gillade den.
Man går ju gärna i sina föräldrars fotspår vare sig man vill eller inte...
Den smakar som Unibrew säger: blanding af porter, pilsner, citronvand og rom eller snaps.
En bra beskrivning.
Jag gillar den men det blir bara en någon gång ibland.

Jag kan fortsätta hur länge som helst, tyvärr...det tyder väl på att man konsumerat några under årens lopp...
Hursomhelst, vi avslutar ändå med en annan Classic och en rød.
Vestfyens Classic bör man prova. I min mun smakar den lite lakrits!
Det kanske är inbillning. Men om det inte vore för att den bara säljs på Aldi så
skulle jag säkert dricka den oftare. Jag gillar lakritstonen...
Aldi tar nämligen bara Dankort. Du kan alltså inte betala med MasterCard...
Jag handlar mest på kort.

Ok, sista biran...
Öl med fruktsaft!

Royal Unibrew Red!
Nej, det är ingen tjejdricka! Den är läskande, lite sötare och röd.
Kör man blindtest så känner man inte mycket skillnad. Men när jag bjuder folk på den
och de ser den så ratar de oftast den.
Jag vägrar tro att det beror på smaken!

Sa jag sista biran?
Nej, en till...
Köpte nämligen Unibrews English Ale (det finns Brown också):
Oj, oj, oj den är fin...

Nej, nu ska jag lägga mig.

Vill ändock avsluta med en fundering.
Jag trodde Carlsberg Hof var helt klart det mest populära ölet i Danmark.
Men på Sjælland då folk köper 6-pack så väljer de alltid Tuborg Grøn.








Inga kommentarer: