tisdag 30 oktober 2012

Ronnie Montrose

Få gitarrister/grupper har fått mig att gå igång så DIREKT som RONNIE MONTROSE!
När jag hörde "Rock the nation" och "Bad motor scooter" första gången så var det som om svendomen gick.

Fy faaan så jävla rätt riffen låg och vilken energi!!!
Se själva...



Att Ronnie hade problem eller att han var lite speciell förstod jag
då jag läste Rick Derringers biografi.

Men att han mådde så dåligt under sitt liv att han till slut tog saken
i egna händer är bara så tragiskt.
En "gubbcancer" (prostatacancer) gjorde väl knappast livet lättare.

Igår först fick jag reda på att han är död...


Läs gärna denna artikel som hans fru skrev efter hans död.

Tyvärr tycker jag inte att Ronnie i sina grupper presterade lika bra musik som med
Gruppen Montrose tre första LP.

Sammy Hagar i all ära men "Dancin` feet" från tredje LP:n med Bob James på sång
är en absolut Montrose favvo hos mig.
Eddie Van Halen beskrev att Ronnie spelade alla fillsen i kompet då han jammade med Van Halen live!!!

Avslutar detta tributblogginlägg med denna:


Kunde grabbarna rocka eller?

I guess Ronnie is riding his Bad Motor Scooter somewhere right now... 

Inga kommentarer: