onsdag 19 september 2012

Lyssna färdigt och dagens vinyl

LYSSNA FÄRDIGT Ungdomar!
Det är mitt råd.
När man jobbar med barn och träffar många ungdomar som jag gör
så är det en sak som slår mig.

Barn och ungdomar lyssnar inte igenom hela låtar.

Efter första refrängen så pickar de på forward knappen som epileptiker
fram till nästa spännande låt.

Jag blir lite orolig över detta.
För det jag ser är att de inte har ro nog att lyssna igenom en låt.

När jag var liten spelades ju Deep purple, Nazareth och diverse grupper på radio.
De grupperna hade ju sällan en låt  som var kortare än 4 min.
Och man ville ha de där fyra minuterna!!
Med verser, refränger, solon och stick!
Vi kunde ju inte lagra musiken som man kan idag.
Varje sekund i realtid i radion var ju som en sekund i älskog!

Idag har ungarna tusentals låtar i en apparat som är mindre än en handflata.

Är det utbudet som gör dem otåliga?
Så fort låten blir "tråkig" kan man ju bara byta.

När man lyssnar på musik och njuter ska man inte stressa.
Ungdomarna kanske inte gör det men jag uppfattar det så.

DAGENS VINYL Är en LP med Sea Level.






Sååå bra musik.
Jag njuter varje sekund och flyttar inte pickupen framåt om det känns det minsta tråkigt.

Inga kommentarer: