lördag 22 september 2012

Klangen och priset

KLANGEN OCH PRISET Skiljer sig otroligt mellan gitarrer.
Jag är bara en medelmåtta spelare som kan ett antal ackord men
jag tycker det är så kul att pröva gitarrer i musikaffärer.

Men jag fattar inte hur en Furch D40 (tror jag det var) för 6700:-







kan låta så mycket bättre än en...



Martin  (HD 28 tror jag) i 14000:- klassen.
Martin gitarren lät helt död och stel i tonen.

Är det jag som inte kan höra (och känna) skillnad på ljud och kvalitet?
Många gånger när jag testar gitarrer som kostar 10000:- ca. så blir jag otroligt besviken.

Jag prövade en Walden för 2500:- för inte så länge sedan, den lät ju bra!

Sen är det väl egentligen kärnfrågan:
-Vilket ljud vill jag ha i min gitarr?

Nu sitter jag på två gitarrer.

En Art & Lutherie som är dödssnygg men saknar lite botten. Däremot har den undrbart mellanregister tycker jag och låter krispigt.

En Tanglewood TW 28, billigaste modellen nästan men den jag tycker låter bäst av alla Tanglewood jag prövat.

Jag borde alltså vara nöjd!
Det är jag också men det är så kuuuul att prova och drömma lite...

Inga kommentarer: