måndag 18 oktober 2010

Jag har sett den!


JAG HAR SETT DEN! Årets absolut största filmupplevelse!

"The Expendables"

Vilken rollista! Skulle den leva upp till föväntningarna?


Jodå, med råge.
Mickey Rourke lyckas i sin konstnärliga roll tillföra
ett känslomässigt djup med sina erfarenheter
från krigandet i Serbien (eller var det Bosnien?).
Arnold Schwarzenegger gör en liten biroll men får oss
att förstå den politiska betydelsen i detta drama.
Jason Statham ger en trygg "feelgoodkänsla" genom hela filmen.
Eric Roberts som skurk får Al Pacino i "Scarface" att framstå som
en liten huligan från Östra stå (Söderstadion).
Bruce Willis är stenhård och man förstår i hans kalla blick
att detta är ingen lek.
Dolph Lundgren ger ett starkt och mångfacetterat porträtt av en
legosoldat med missbruksproblem.

Sylvester Stallone spelade och har redigerat denna film med stor känsla.
Ta t.ex. scenen där han undrar över hur generalens dotter kunde välja att
stanna i landet. Den fick mina ögon att tåras.

Ytterligare en scen som var omskakande var när de
hällde vatten i ansiktet på generalens dotter och hon
hade förbundna ögon!

Slutscenen är magnifik och helt oförutsägbar!
Den är helt i klass med slutscenen från "Sagan om de två tornen".

Fotot är vackert utmejslat med mycket
skuggor, skäggstubb och tydlig kontrast.
Sven Nykvist inspirerat, javisst!

Jag kan hylla denna film i evigheter men måste nog sluta här.
Det som hela tiden slår mig när jag tänker tillbaka på den är:
-Hur lyckas man med detta?

1 kommentar:

Anonym sa...

haha så rätt crille stämmer så bra. Gillar att eric roberts är med i östra stå :)

J