söndag 10 oktober 2010

Bulgarien


BULGARIEN Gav mig idag en filmupplevelse!

"Eastern plays" får 4,5 i betyg av 5.

-Manuset är bra och realistiskt
(ni kommer snart förstå varför det är realistiskt)
-Fotot levande med bilder från det verkliga Bulgarien!
-Skådespelarna! Vad kan man säga? I jämförelse med
många skådespelare från Hollywood så framgår dessa
som verkliga proffs. Liksom många engelska produktioner,
realistiskt och naket!

-Musiken är utvald med stor omsorg och mycket bra!

Jag blev fängslad av många delar i denna film som ni förstår.
Först och främst så visar man Bulgarien.
När vi var där 2006 så fick vi en känsla av att man skäms
lite för att visa det riktiga Bulgarien.
Semesterorten vi var på var ju "avskuren" från övriga samhället!
När vi väl tog oss till andra byar och städer så var
taxichaufförerna väldigt blygsamma om att tipsa och uppmuntra.
Varför?

Okej, det var slitet men de har väldigt mycket i
det landet och bör ej skämmas, tvärtom!
Se på Polackerna idag, de är stolta! Följ deras exempel.

Nåväl, det har nog regissören Kamen Kalev tänkt på.
Han visar många sidor av Bulgarien utifrån en
f.d. narkomans synvinkel.

Sverigedemokraterna har i dagarna fått mycket publicitet.
"Rasister i riksdagen... bla, bla, bla..."
I denna film får man se annan främlingsfientlighet
som råder i östra delar av Europa.
Jag förundrades.
Jag kommer på mig själv:

-Vad lite man vet...

Huvudrollen spelades av honom själv!
Jag avslöjar inte mer än så.
När eftertexterna kom blev jag paff.

Eva Åkerberg har översatt, tack!

Jag kan erkänna att jag laddar ned åtskilliga Gb./vecka,
musik och film...

Hade den möjligheten inte funnits så hade jag ALDRIG
fått se denna film.
Rent krasst är det bara så.

Jag vet inte vad regissören Kamen Kalev tycker om det?
Men tack vare den möjligheten har han fått en man
i Skogås, söder om Stockholm i Sverige att
hylla honom till de högsta filmskyar...

Läs mer om filmen HÄR och HÄR.

Inga kommentarer: